Begreb:  tværmedialitet

Uddybende kommentar

"Betegnelser som mediekonvergens (Pavlik & McIntosh 2004), mediedivergens (Jensen 2003), mediediffusion (Petersen 2006), tværmedialitet ([Bechmann] Petersen 2007), flermedialitet (Aaløkke et al. 2005), intermedialitet (Haastrup 2005), hybridmedialitet (Boumans 2004), mediesynergi (Reay 2004), cross-promotion (Smith 1998) og cross media storytelling (Dena 2004) er nogle blandt utallige forsøg på at beskrive de processer og koblinger der sker, når forskellige medieplatforme spiller sammen og indbyrdes begunstiger hinanden". (Halskov 2010).

"For at kunne måle tværmedialitet bliver man nødt til at opstille forskellige grader af tværmedialitet. Jeg opererer med tre niveauer:

 1. Henvisninger
 2. Indholdsfællesskab
 3. Synergi".

(Kilde: Henriksen 2008).

Litteratur:

 Agger, Gunhild & Waade, Anne Marit (rede.) (2010). Den skandinaviske krimi. Bestseller og blockbuster. Göteborg : Nordicom.
 Hvilke fællestræk har skandinaviske romaner? Hvorfor er de interessante både for et nordisk publikum og for et internationalt? Dette er nogle af de spørgsmål, som denne antologi forsøger at svare på.
 Bechmann Petersen, Anja & Rasmussen, Steen K. (red.) (2007). På tværs af medierne. Århus : Update.
 Halskov, Andreas (2010). Quid pro quo - om tværmedialitet og krydspromovering. 16:9 [online], årg. 9, nr. 38 (2010). Hentet 2013-07-14 fra: http://www.16-9.dk/2010-09/side05%5Ffeature2.htm
 Manchettekst: "Nye medier som internettet, dvd og Blu-ray har forandret og udvidet filmoplevelsen - og den måde, hvorpå film i dag markedsføres og konsumeres. Spørgsmålet er blot, hvordan disse medier har forandret filmen og filmoplevelsen, og i hvor høj grad nye begreber som tværmedialitet og krydspromovering i grunden betegner nye fænomener".
 Hartley, John (2012). Digital futures for cultural and media studies. Malden : Wiley-Blackwell.
 Henriksen, Klaus (2008). Hvad kræver det at opnå tværmedialitet? Hentet 2013-07-14 fra: http://130.225.180.61/cfje/VidBase.nsf/ID/VB01501857
 Nygren, Gunnar & Zuiderveld, Maria (2011). En himla många kanaler. Flerkanalpublicering i svenska mediehus. Göteborg : Stiftelsen Etermedierna i Sverige i samarbete med NORDICOM.

Publiceret 2013